Werken op een schip; romantiek of afzien

Waarom je er als schipper alleen voor staat

Vroeger was ons land een land wat bekend stond vanwege de zeevaart. We trokken de wereld rond en verkenden zeeën en oceanen. Als schipper had je een schip met bemanning bij je, en daar was jij persoonlijk verantwoordelijk voor. Vandaag de dag zijn we een ietwat minder zeevarend volk. Natuurlijk zijn er nog genoeg rederijen in ons land, maar het zijn er aanmerkelijk minder dan in de Gouden Eeuw. Een belangrijke reden waarom steeds minder mensen met een schip willen varen is het feit dat je er helemaal alleen voor staat aan boord. De inkomsten zijn minder hoog dan voorheen en het werk wordt steeds minder. Bovendien moet je als schipper aan steeds meer eisen voldoen.

BHV op zee

Werk je als kapitein op een schip, dan is er altijd dat risico dat er wat gebeurt. Tijdens het laden en lossen maar ook tijdens het varen kan het zomaar zijn dat er een ongeluk gebeurt. Bagage die niet goed vastgesnoerd zit aan boord kan gaan schuiven wat voor levensgevaarlijke situaties kan zorgen. Bovendien loop je het risico dat er iemand overboord slaat tijdens een hoge golf. De romantiek die overheerst wanneer je denkt aan het beroep van schipper krijgt toch wel een wat ander imago dan. Juist omdat je er als schipper alleen voor staat in een dergelijke situatie is het goed om één of meerdere Maritieme trainingen te volgen. Je kan dit doen in een trainingscentrum alwaar een coaster klaarligt als opleidingsschip. Je leert er zaken af te handelen zonder dat er gelijk medische hulp bij aanwezig is. Ook het blussen van een brand kan daar worden aangeleerd waardoor je een stuk veiliger gaat varen. Je bent, als het ware, een BHV op zee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *